Дрогобич
C
Спецтеми Коронавірус

ЗАКОНОПРОЕКТ ПРО "ОЛІГАРХ-А"... ЗАКОН НЕ ЗАВАЖАТИМЕ ОЛІГАРХАМ ФІНАНСУВАТИ ПОЛІТИЧНІ ПАРТІЇ.


Знаєте, я вже готовий визнати, що закон про олігархів ім. президента Зеленського – це "витвір" мистецтва. Під благим наміром подолати олігархів, Зеленський веде країну саме в те становище, відсутністю якого ми всі пишалися 30 років незалежності – до розвинутого авторитаризму, зразка путінської Росії. Не вірите? Дивіться самі.
Головне науково-експертне управління Верховної ради надало свої висновки щодо «законопроекту про олігархів». Від читання тих висновків без перебільшення голова йде обертом.

По-перше, закон не заважатиме олігархам фінансувати політичні партії. Створюєш десятки ФОПів «Роги і копита», які торгують сміттям з офшорами і фінансують партію – і життя чудове.
По-друге, експерти ВР пишуть, що законопроект не має запобіжників проти вибіркового застосування процедури визнання олігархом певної особи. Тобто – олігархом призначать кожного підприємця, який не сподобається Зеленському і ОПУ.
По-третє, закон не обмежує кількість осіб які можуть бути визнані олігархами. Треба буде – визнають сотні тисяч осіб. Бо так захочуть в ОПУ.
По-четверте не передбачена ніяка відповідальність за не надання олігархами щорічної декларації про їхні фінанси. Тобто надавати вони таку мусять лише якщо самі захочуть.
Окрему увагу приділено тому, що називати бізнесмена олігархом мусить РНБО – консультативний орган при президенті України. РНБО у нас і так вже СБУ, прокуратура і суд в одній особі, тепер воно ще набуде влади оголошувати бізнесменів «ворогами народ…» , вибачте, олігархами.
Науково-експертне управління ВР нагадало, що з олігархами боротися треба шляхом демонополізації і створенням економічної конкуренції. Важелі для цього Зеленський мав від першого дня президентства – Антимонопольний комітет і сузір’я антикорупційних органів створених за президента Порошенка. Проте, в реальності боротьба з олігархами виглядає так, що за 2020 р. коли країну катував КОВІД і коли впав ВВП, олігархи збагатіли хто у 1,8 рази (Коломойський), а хто у 2,7 рази (Ахмєтов). Додати нічого.
Очевидно, за «законопроектом про олігархів», олігархом назвати можна буде того, кого побажає назвати таким Офіс президента. А найлегше назвати олігархом буде того, чий бізнес оформлений офіційно, а не захований у офшорах. Наприклад Коломойського олігархом назвати буде нереально, офіційно він володіє лише медіа-холдингом «1+1». За звітністю – ніяк не прибутковим. Натомість легко буде назвати олігархом Петра Порошенка – бо він своїх активів не приховує.
Науково-експертне управління ВР не радить законопроект про олігархів на голосування, як такий що порушує зразу низку норм конституції. Проте можна чекати, що в сесійну залу законопроект винесуть і за нього голосуватимуть. Ми маємо вже прецедент – виведення з під тендерних процедур ПрозоРРо проекту на будівництво Київського обхідної дороги (100 мільярдів) та святкування дня Незалежності (5,4 мільярди), які не ухвалив профільний комітет ВР. Але їх проголосували і прийняли. Законами ЗЕкоманда крутить як шахрай торбою.
Очевидно, законопроект про олігархів – це інструмент розправи ОПУ з політичними противниками, незалежно від їхніх статків. Логічним кроком після прийняття такого витвору мусить бути коронація і формування королівської династії Зеленських. Цей законопроект зробить те, чого не зумів зробити Янукович – породить супероліграха. Одного. Всі решта залишаться при своїх статках і активах – в разі, якщо вони не втручатимуться в політику і заноситимуть в ОПУ відповідні знаки поваги в доларовому еквіваленті. Як у Росії Путіна.
Незрозуміло лише. Помаранчева революція і Революція Гідності – невже вони були для цього?
Дмитро "Калинчук" Вовнянко
P/S Відповідно до проєкту, рішення про визнання особи олігархом приймається Радою національної безпеки і оборони України на підставі подання КМУ, члена РНБО, НБУ, СБУ або Антимонопольного комітету України і вступає в силу з дня офіційної публікації відповідного указу президента та обов’язкове для виконання. То що ж, власне, виконувати?

Насамперед офіційно визнаного олігарха включать до «Реєстру осіб, які мають значну економічну та політичну вагу в суспільному житті (олігархів)».
Правові наслідки потрапляння до Реєстру процитуємо дослівно:

«1. Особам, які включені до Реєстру, забороняється:
1) здійснювати внески (прямо або опосередковано через інших осіб) на підтримку політичних партій відповідно до Закону України «Про політичні партії в Україні»;
2) бути бенефіціаром (у тому числі мати у власності) або контролером засобу масової інформації, який поширює інформацію політичного характеру;
3) бути покупцем (бенефіціаром покупця) у процесі приватизації об’єктів великої приватизації.

Особи, які включені до Реєстру, зобов’язані подавати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в порядку, встановленому Законом України «Про запобігання корупції».
Тобто наступним кроком після ухвалення цього законопроєкту має стати великий розпродаж українських медіа. Що цікаво, що інші активи, які власне і приносять основний грошовий потік, олігархи можуть лишити собі. Хай багатіють і далі, головне, щоб ЗМІ попродавали, причому майже за безцінь. Або хай змусять свої ЗМІ відмовитися від поширення політичної інформації, а згідно з проєктом, йдеться про «висвітлення, аналіз або обговорення діяльності органів державної влади, державних органів, органів місцевого самоврядування, політичних партій, народних депутатів та інших членів колегіальних органів державної влади». Тож вибір невеликий — або перетворення на міцний мікс із світської та кримінальної хроніки з гумориною на десерт, або продаж.

При цьому продаж ЗМІ одразу дозволить олігарху вибути із Реєстру, щоправда, з умовою:

«Ознака значного впливу на засоби масової інформації не вважається відсутньою у випадку, якщо статус бенефіціара (контролера) відповідного засобу масової інформації перейшов від особи, включеної в Реєстр, до пов’язаної з нею особи або особи, яка не володіє бездоганною діловою репутацію».

А от благонадійного покупця, відповідно до проєкту, вже не буде визнано олігархом, навіть якщо після придбання ЗМІ він відповідатиме тим таки «олігархічним» критеріям, головне — довести свою бездоганну репутацію.

Відповідно до норм бездоганною не буде вважатися ділова репутація особи за таких умов:

«1) наявність в особи судимості, яка не погашена та не знята в установленому законом порядку;
2) застосування Україною, іноземними державами (крім держав, які здійснюють збройну агресію проти України), міждержавними об’єднаннями або міжнародними організаціями санкцій до особи (застосовується протягом строку дії санкцій і протягом трьох років після їх скасування або закінчення строку, на який їх було введено);
3) включення особи до переліку осіб, пов’язаних із здійсненням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції (застосовується протягом строку перебування особи в переліку та протягом 10 років після її виключення з нього);
4) позбавлення особи права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю згідно з вироком або іншим рішенням суду (застосовується впродовж строку дії такого покарання);
5) неналежне виконання особою обов’язків зі сплати податків, зборів або інших обов’язкових платежів, якщо загальна сума несплати дорівнює або перевищує 100 розмірів мінімальної місячної заробітної плати, установленої законодавством України на період, у якому вчинено порушення, або еквівалент цієї суми в іноземній валюті (застосовується протягом строку цього порушення та протягом трьох років після його усунення);
6) придбання (намір придбати) засобу масової інформації за ціною, яка є істотно нижчою від ринкової, або за рахунок коштів, джерело походження яких не є документально підтвердженим;
7) істотні та/або систематичні порушення особою вимог законодавства про засоби масової інформації, банківського, фінансового, валютного, податкового законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, законодавства про цінні папери, акціонерні товариства та фондовий ринок».
Власне, на цьому все. Є ще дивна стаття про звітування посадовців про зустрічі із олігархами під загрозою звільнення для керівництва НАБУ та адміністративної відповідальності — для прокурорів. І більше ні на що розробники не спромоглися. От вам очікування проти реальності.

Очікували змін, які підсилили б інституційну спроможність Антимонопольного комітету, щоб той отримав робочий інструментарій впливу на монополістів, обмежуючи їх, примусово розділяючи, штрафуючи на більші суми, аби обмежити заробітки. Очікували, що голів депутатських груп і фракцій, одного за іншим, силовики хапатимуть за руку при отриманні чергового «олігархічного конверта», за чим слідуватимуть не лише політичні, а й судові вироки. Очікували шухеру у держкомпаніях, обвішаних олігархами, як Сірко кліщами, аби припинити їх збагачення за рахунок державних збитків. Багато чого очікували… Натомість отримали закон про медійне рейдерство… Суперутаємничений проєкт закону людям не показують, а от деякі олігархи з ним уже ознайомилися і дуже переймаються. Не щодо свого майбутнього, звісно, суто щодо майбутнього своїх медіа. Показово, погодьтеся.

Зрозуміло, що робота більшості наших колег з олігархічних медіа далека від журналістики. Навіть колегами більшість із них називати важко. Їхня рабська праця дійсно допомагає кінцевим власникам. Це їхня Лінія Маннергейма. Вони дозволяють відбивати напади і тиснути, насаджувати порядок денний і шантажувати опонентів. І проблема олігархічних медіа дійсно важлива, бо саме вони зрештою вирішують, і про що говорити, і кому говорити, а результати їхніх рішень ми бачимо після кожних виборів. Але будемо відверті, медіа — це видатки в олігархічному бюджеті, щоб із ними покінчити, достатньо лише зменшити олігархічні доходи.

Не сюжети про благодійність Фонду Ріната Ахметова впроваджували формулу «Роттердам+», «зелений тариф» та сто і одну можливість заробити на «Укрзалізниці». Не вражаючі новини ТСН створили паливний холдинг Ігоря Коломойського та забезпечили його трейдерам панівне становище на ринку електроенергії минулоріч. Не «Час новин» 5-го каналу привів Гладковського в РНБО. Не «голубиє огонькі» Інтера допустили безконтрольні концентрації у 19 обгазах Дмитра Фірташа.

Так, вони впливали на порядок денний. Так, вони адвокатували своїх власників. Так, вони замовчували корупцію. Але сама корупція точно відбувалася не у ньюзрумах телеканалів. І боротися з нею теж треба не там. Тим паче що Антимонопольний комітет на 100% складу «свій» для діючого президента, а очолює його подружка першої леді. А до них в обоймі своя генеральна прокурорка, свій голова СБУ, свій уряд та умовно своя парламентська більшість. За таких потужностей, погодьтеся, варто було б очікувати чогось більшого, ніж банального «віджиму» ЗМІ.

Зрозуміло, що президенту та його партії не вистачає медіаресурсу. Їм треба, щоб кликали на ефіри, хвалили в новинах, замовчували скандали… Тут дійсно ресурсом студії «95 квартал» не обійтися. А постійна залежність від тих, хто має дорослий медіаресурс, як і постійна потреба повертати їм борги за наданий ефірний час — гнітять, не дають спокою і свободи. Саме це непокоїть президента, а не реальний вплив олігархів на країну.

Чи зменшить втрата медіаресурсу ринковий вплив олігархів? Ні, Коломойський залишиться співвласником «Укрнафти» і реальним контролером «Укртатнафти». Монополія Ахметова в енергетиці не здригнеться. Облгази Фірташа продовжать постачати газ більшості українців. Щоб це змінити, потрібні інші механізми, обмеження, зміни в регуляціях, розслідування, контроль над роботою держкомпаній — все те, чого в законопроєкті немає і близько.

Чи зменшить втрата медіаресурсу політичний вплив олігархів? Ні, бо навіть скуповування всіх телеканалів країни не дозволить контролювати валізи з кешем, які заносять у високі і не дуже кабінети. Бо партія, яка взялася за деолігархізацію, донедавна жерла із олігархічних долонь і не кривилася. А серед її нинішніх спонсорів уже підростає достойна олігархічна зміна, якій, до речі, якраз не вистачає ЗМІ для повноти впливу.

Чи потрібен нам узагалі закон «про олігархів», щоб із ними боротися? Ні, цілком достатньо буде, якщо нормально запрацюють діючі правоохоронна та регуляторна системи. Але навіть якщо уявити, що без спеціального закону не обійтись, він точно не має бути таким, як цей проєкт.

Ще є можливість усе зробити правильно і купа підказок, в якому напрямі рухатися. Ми навіть готові до того, що група Мін’юсту під кураторством Андрія Смирнова з офісу президента назве цю публікацію фейком і напише принципово новий проєкт. Бо якщо цього не станеться і під купол винесуть саме цей варіант, ухвалення його точно не буде легким, а неухвалення цілком може стати приводом для дострокових парламентських виборів, які вже активно обговорюються у владних кулуарах. Уявіть, якими вони будуть за модерації переляканих олігархів та їхнього медіаресурсу у лихоманці.
Шановний відвідувач, Ви зайшли на сайт як незареєстрований користувач. Ми рекомендуємо Вам зареєструватися або зайти на сайт під своїм ім'ям.

комментарі

Artem Batogovsky 11 липня 2021, 12:21
Цей законопроект лише перший (рамковий) в антиолігархічному пакеті. Це як з земельною реформою - там рамковий також не особливо то щось міняв, лише визначав дату запуску ринку землі і його обмеження, але це лише 5% земельної реформи, бо все найважливіше було в інших 11 законах по землі.
  • Подобається
  • 2
speccor 11 липня 2021, 12:29
розробники законопроєкту про олігархів пропонують вважати олігархом людину, яка:

«бере участь у політичному житті»;
«має значний вплив на засоби масової інформації»;
«здійснює контроль значної за обсягом господарської діяльності».
При цьому «участь у політичному житті» автори документа, за даними ЗМІ, тлумачать, як:

зайняття високої посади у держапараті;
пов’язаність із високопосадовцем;
фінансування чи безпосереднє керівництво партією;
контроль над ЗМІ, який «поширює інформацію політичного характеру».
А от у бізнес-критерій розробники законопроєкту, відповідно до інформації «Дзеркало тижня», вкладають розуміння, що це:

кінцеві бенефіціари природних монополій;
монополісти (50% протягом року поспіль) товарних ринків;
просто власники чи бенефіціари активів вартістю понад мільйон прожиткових мінімумів (наразі це 2,27 млрд грн, або 84 млн дол.).
  • Подобається
  • 2
Ваше ім'я: *
Ваш e-mail: *

Підписатись на коментарі

Код: оновити, якщо не видно коду
Введіть код: