Дрогобич
C
Спецтеми Коронавірус

Що потрібно знати про зміни в системі державних закупівель

Весна цього року принесла значні зміни в систему державних закупівель Прозорро. Через шість місяців з дати прийняття, у квітні 2020 року були запроваджені нововведення, описані у останній редакції Закону про здійснення державних закупівель.

Ще з серпня 2016 року всі державні закупівлі мають здійснюватись через електронну систему Прозорро за допомогою авторизованих майданчиків. Це було зроблено для того, щоб державні кошти, які формуються за рахунок платників податків, могли бути розподілені за прозорою системою, щоб усі громадяни могли побачити які проводяться державі тендери, хто в них бере участь і хто перемагає.

Має бути забезпечена справедлива конкурентна боротьба та максимальна прозорість державних закупівель.

Хто такі уповноважені особи

У новій редакції Закону про публічні закупівлі з’явилося таке поняття, як Уповноважена особа. Це людина зі сторони замовника, яка буде займатися спрощеними (допороговими) закупівлями. Саме вона несе повну відповідальність за організацію усього процесу закупівлі. Процес закупівлі може бути здійснений або цією особою, або тендерним комітетом в залежності від вартості закупівлі та її змісту.

На уповноважених осібпокладають додаткові обов’язки, що мають бути прописані у штатному розкладі. Це може бути директор або головний бухгалтер за сумісництвом, але обов’язково, в такому випадку, його посадовий оклад має бути збільшений. Також можна підписати договір зі спеціалістом, який не входить до штату працівників (стаття 11 Нової редакції Закону).

Незалежно від того, кого вибрали уповноваженою особою, до початку 2022 року ця людина має пройти акредитацію, згідно рекомендаціям тендерних комітетів, вона має мати два роки досвіду роботи з публічними закупівлями онлайн у системі держзакупівель. Щодо досвіду роботи – дана вимога є рекомендованою, а не обов’язковою, але сам процес акредитації передбачає перевірку знань, яку складно пройти не маючи такого досвіду.

Нові умови закупівлі передбачають можливість накладання штрафів на замовника згідно заключення Державної аудиторської служби у випадку порушення умов конкуренції та якщо не буде прийняте незаангажоване економічно вигідне рішення щодо переможця державних торгів. Досвід попередніх років показав, що було немало корупційних схем, що передбачали виграш «свого» виконавця. Також торги могли бути зірвані через демпінгування цін (їх дуже сильного зниження без надання обґрунтованих аргументів). За новими правилами дуже низькі ціни учасник тендеру має обов’язково пояснити та обґрунтувати, інакше маже бути накладений адміністративний штраф та учасник буте забанений адміністрацією ЕСЗ.

Антимонопольний комітет

Нове законодавство передбачає автоматичне направлення скарг до АМКУ одразу, як тільки вони будуть оплачені через електронну систему закупівель. Варто зазначити, що розмір плати скарги змінено. Тепер він залежить від об’єму закупівлі. При оскарженні умов тендеру, плата за подання скарги складатиме 0,3% вартості закупівлі, але має бути не меншою ніж 2000 грн і не більшою ніж 85000 грн. У випадку, коли учасника не задовольняє рішення замовника, і він вважає, що при його прийнятті були порушення законодавства, подання скарги буде коштувати 0,6% від ціни тендеру, але не менше 3000 грн і не більше 170000. Таким чином, нововведення дозволяють захистити свої права навіть невеликим компаніям. Раніше виникали проблеми з поданням скарг саме через високу плату та через те, що частина скарг не були оплачені взагалі.

Вимоги до тендерних майданчиків

Нові вимоги захисту інформації користувачів майданчиків не пройшли п’ять майданчиків, які мають бути відключені від системи Прозорро. А саме:

- Open Tender

- 25/8.Аукціон

- Ubiz

- Tenders Allbiz

- Акцепт

Ці майданчики більше не мають державної акредитації на проведення тендерних торгів, а ті, хто працював з ними раніше, мають вибрати для себе нові.

Спрощена процедура закупівлі

Допорогові закупівлі (на суму біля 50 тис. грн) проходять тепер за спрощеною схемою і значно швидше. З моменту оголошення закупівлі, в учасника є три дні, щоб уточнити деталей, та всього два дні , щоб надати свою пропозицію. Головна перевага такої системи закупок – зменшення ціни ти максимізація конкуренції. Нові умови передбачають рівні можливості як для великих компаній, так і для представників малого та середнього бізнесу. А завдяки новим розробкам деяких електронних майданчиків, які дозволяють проаналізувати попередні торги і дізнатися, які були зроблені пропозиції і хто став переможцем, можна навіть спрогнозувати перебіг аукціону та його можливий результат.

Прозорро Маркет

Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України розробило правила роботи додатку Прозорро Маркет, який функціонує як державний інтернет-магазин. Даний додаток створено для ще більшого спрощення допорогових закупівель та розподілення державних коштів з максимальною вигодою для усіх сторін процесу.

Дане нововведення допоможе представникам малого та середнього бізнесу вийти на нові ринки збуту, а замовникам спростити процедуру закупівлі найпопулярніших регулярних закупок (побутової хімії, харчових продуктів, канцелярії, медикаментів, пального тощо).

Принцип роботи Прозоро Маркет такий самий, як принцип роботи будь-якого інтернет-магазину, але він має значно спростити життя держзамовникам. Одноразова кваліфікація постачальників істотно прискорює проведення угод. Потенціал даного ринку збуту оцінюється приблизно у 23 млрд. грн. За акредитацію постачальників відповідатиме Адміністрація, яка і слугуватиме гарантом успішних закупівель.

Нова редакція закону надала цьому маркетплейсу офіційного статусу, хоча він працював і минулого року, але на неофіційних умовах.

Шановний відвідувач, Ви зайшли на сайт як незареєстрований користувач. Ми рекомендуємо Вам зареєструватися або зайти на сайт під своїм ім'ям.

комментарів

Ваше ім'я: *
Ваш e-mail: *

Підписатись на коментарі

Код: оновити, якщо не видно коду
Введіть код: